امروزه شترمرغهای وحشی تنها در افریقا زندگی میکنند اما تا یک قرن پیش ،جمعیت وحشی در منطقه مدیترانه ای اروپا و در خاورمیانه نیز زندگی میکردند. زیستگاه این حیوان مناطق نیمه خشک است بعبارت دیگر جایی که دامنه نوسانات حرارت زیاد است یعنی از 40+_ درجه سانتیگراد(104 درجه فارنهایت) تا چندین درجه سانتیگراد زیر صفر(32 درجه فارنهایت)،این امرعلت زیست شترمرغها را در هر اقلیمی توضیح میدهد. شترمرغ یا Struthio Camelus چهار زیر گونه دارد: که معمولا Struthio Camelus Australis و S. C. Molibdophanse گردن آبی و S. C. Camelus و S.C. Masaicus گردن قرمز نامیده میشوند. متداولترین اسامی مورد استفاده سیاه افریقایی یا گردن سیاه است که حاصل تلاقی های انتخاب شده بسیاری است که اینکار بیش 100 سال قبل در افریقای جنوبی شروع شد و هدف از آن ابتدا اصلاح کیفیت پرها (برای بازار فرانسه)و پس از چند سال برای تولید چرم بود. در زیر به طور مختصر به خصوصیات نژادهای گوناگون اشاره شده است:

.....

1- گردن سیاه:

این نژاد گردن و پاهایی کوتاه و پوستی خاکستری دارد. فولیکولهای روی پوست زیاد و خیلی نزدیک بهم اند. منقار و پاهای ماده دارای قسمتهای روشنتری نسبت به نر است. متوسط تخمگذاری 65 عدد در هر فصل است و وزن تخمها 1/1 تا 6/1 کیلوگرم(53/3 –43/2 پوند) میباشد. این نژادمعمولا آرام است. 

2- گردن آبی نامیبیا: این نژاد دارای گردن و پاهایی بلند ،اما بدنش کشیده بوده و قوزی برآمده در پشت دارد. پرها باریک و صافند. پوست دارای فولیکولهایی اندک و فاصله دار است. در طول فصل جفتگیری قسمت جلوی استخوان کف پا و پای نرقرمز میشوند. آنها فاقد یک صفت برجسته ای بوده و خیلی تحریک پذیرند.


3- گردن آبی زیمبابوه:

این نژاد قدبلند با بدنی توپر و خیلی سرزنده است. وزن و حجم بدن بیشتر از رایج ترین نژادهاست ، وزن ماده ها 140-120 کیلوگرم(310-265 پوند) ونرها 170-150 کیلوگرم(375-330 پوند) میباشد. در طول فصل جفتگیری ساق پا تا انتهای ران و نیز تمام کله و زیرپوست گردن قرمزرنگ میگردد. فولیکولهای پوست فاصله دارند. ماده ها پرهایی بلند و صاف داشته و پرهای روی سینه نرها تا حدی فردارند. منقار و پاهای ماده خاکستری کمرنگ است. ماده ها در هر فصل 60 تخم میگذارند که وزن هر کدام 2/2-5/1 کیلوگرم(3/3-8/4 پوند) میباشد. این نژاد به سادگی اداره میشود.


4- گردن قرمز:

جثه بزرگی دارد ،اما هنوز بسیار مهاجم و کم تولید است. پوست تمام بدن صورتی رنگ است و در طول فصل جفتگیری پررنگتر میشود. سرفاقد پراست. ماده در سن 5-3 سالگی تخمگذاری را شروع میکند البته ماده خود را با سختی زیاد برای تولید مثل سازگار مینماید و بسیاری اوقات اصلا تخمی نمیگذارند و در هر حال جوجه های خیلی ضعیفی خواهند داشت.


5- نسل جدید گردن سیاه افریقایی:

نژاد سیاه افریقایی مرسومترین شترمرغ در جهان است همچنانکه مزرعه داران افریقای جنوبی تولید شترمرغها را برای پرارزشمند آنها (در حدود سال 1880) شروع کردند و ضمنا اولین صادرکنندگان پرشترمرغ به سراسر جهان نیز بوده اند. بدلیل اینکه این نژاد به مدت طولانی برای تولید پرها و چرم مرغوب مورد انتخاب قرار گرفته جثه آن کوچک شده و لذا تولید گوشت خوبی ندارد. 


تولید گوشت دومین نژاد شترمرغ معمول دنیا یعنی گردن آبی نامیبیا حتی کمتر از آن است. نامیبیا تقریبا بطور کامل کشوری بیابانی است. لذا شترمرغهای اولیه قد بلند و لاغر بودند تا بهتر بتوانند حرارت اضافی بدن خود را از دست دهند. در این مناطق که تولید شترمرغها در حال حاضر به فعالیتی جدی بدل شده است دو نژاد بالا هرچه بیشتر توسط نژاد گردن آبی زیمبابوه در حال جایگزینی میباشند زیرا این نژاد جثه بزرگی دارد که با تخمگذاری خوب و زودرسی آن مرتبط است بعلاوه بدلیل منشا اولیه اش راحتتر در اقلیم های سردتر سازگار میشود. زیمباوه در مقایسه با همه مناطق اولیه دیگر شترمرغ کشوری بسیار سردتر است ،زیرا این کشور از فلاتی تشکیل شده که از لحاظ پوشش گیاهی غنی است ،لذا گله اولیه در آنجا از شترمرغهایی بزرگ و سنگین وزن بوجود آمده است. این نژاد سرعت رشدی بسیار سریعتر از سایر نژادها دارد ،بطوریکه تنها در 7 ماهگی به وزن بیش از 100 کیلوگرم (220 پوند) میرسد. تا بحال مبنای<


منبع : parsbiology