شترمرغ پرنده ای قوی جثه با پاهای بلند است و به گروه ماکیان تعلق دارد با توجه به خصوصیات بسیار زیاد و منحصر به فردی که دارد می توان گفت که نگاه پرورش دهندگان را به خود اختصاص داده حال اینکه با چه امکاناتی اولیه ای می توان پرورش شترمرغ را شروع کرد و به کسب درآمد رسید یک سوال اساسی در بین مخاطبین این مقاله است که ما در این جا به صورت کامل با توجه به تحلیل بازار و مصاحبه با پرورش دهنده گان موفق اطلاعاتی کاربردی و مفیدی را جمع آوری کرده ایم تا بتواند سوالات یک پرورش دهنده را با توجه به شناخت و آگاهی کامل پاسخگو باشد با مطالعه ی این مقاله یک برآورد از شرایط و امکانات لازم برای شروع می توانید داشته باشید که با این مطالب یک طرح توجیحی برای خود رسم می کنید تا همه ی جوانب را بسنجید و بعد وارد میدان عمل می شوید.

چرا پرورش شترمرغ

از آنجایی که بازار ایران در این سالها تشنه ی پرورش شترمرغ می باشد ما دلایل اصلی که یک پرورش دهنده شروع به سرمایه گذاری این کار را می کند و در تهیه امکانات اولیه پرورش شترمرغ قدم بر می دارد را در ۳ مورد پس از تحقیق و مطالعه یافته ایم.

-سوددهی بالای این پرنده (قیمت گوشت و تخم آن در بازار نسبتا بالاست و همیشه تقاضا وجود دارد).

-بازدهی بالا به نسبت سرمایه گذاری یک پرورش دهنده

-تولید فراورده های بسیار خوب از جمله گوشت، تخم، پر، چرم، پوست

 

انواع شترمرغ برای شروع و پرورش

قبل از اینکه یک پرورش دهنده شروع به تهیه و خریدن امکانات اولیه جهت پرورش و نگهداری شترمرغ می کند باید انتخاب کند که چه چیزی را می تواند پرورش دهد مثلا بعضی پرورش دهندگان با تهیه تخم شترمرغ و قرار دادن آنها در دستگاه، شروع به پرروش جوجه می کنند و جوجه ها را پس از تولد و بیرون آمدن از تخم می فروشند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

-گروهی دیگر از پرورش دهنده گان با پرورش شترمرغ های مولد شروع می کنند که در فصل تخم گذاری 60الی 80 تخم می گذارند و گاهی به ۱۰۰ عدد هم می رسد و سن بلوغشان ۲ تا ۳ سالگی می باشد.

-گروهی دیگر به دنبال پرورش شترمرغ های گوشتی و پروراری هستند.

پس انتخاب هر کدام از این موارد، مشخص می کند که به چه امکانات دیگری نیاز دارید یا بطور کامل تر می توان گفت بر اساس چه تعداد و چه وزنی می توانید مساحت زمین تان را مشخص کنید.

 

امکانات مورد نیازشروع پرورش شترمرغ

در اینجای کار، یک پرورش دهنده برای خود مشخص می کند که چقدر سرمایه دارد و با چه تعدادی می تواند و چه امکاناتی می تواند داشته باشد یک نفر با ۳ شتر مرغ شروع می کند، پرورش دهنده ی دیگری با یک گله شروع می کند. که امکانات اولیه وتجهیزات مورد نیاز برای پرورش شترمرغ را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

 

۱ . زمین مورد نیاز پرورش

جوجه ها در ۴ هفته اول به فضای کمی نیاز دارند و هر ۲۰ جوجه شترمرغ، زمینی به ابعاد ۲ متر در ۱۰ متر مربع نیاز است، برای یک شتر مرغ بالغ ۲۵۰ متر مربع زمین و برای یگ گله سه تایی که از ۱ نر و دو ماده تشکیل شده ۱۵۰۰ متر مربع فضا نیاز است که بتواند به گردش بپردازد پس با این فرمول و تعداد انتخابی شما می توانید متراژ زمین مورد نظرتان را تعیین کنید.

 

۲ . سالن پرورش

جوجه ها تا ۱ ماهگی به دمای ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد نیاز دارند پس تهیه یک سالن بزرگ و مسقف بسیار ضروری است.

 

۳ . فنس و دیوارکشی

برای مراقبت بهتر و هم چنین نگهداری از شترمرغ ها اطراف مزرعه و سالن پرورش خود را با فنس یا سیم و یا آجر دیوار بکشید.

 

۴ . تغذیه

بیشترین هزینه پرورش شترمرغ مربوط به غذا و جیره ی آنها می شود و ۶۰ تا ۷۰ درصد را شامل می شود که علوفه، ذرت، مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و مخمر را در بر دارد میگیرد.

 

۵ . آشیان مخصوص تخم گذاری

بهتر است برای شتر مرغ های مولد قسمتی را طراحی و یا بسازید که در آن مکان ها پس از جفت گیری مولد ماده بتواند به راحتی تخم گذاری کند و پس از تخم گذاری می توانید جهت جلوگیری از صدمه و آسیب آنها را به محلی دیگر که دما و رطوبتش کنترل شده ببرید و پس از انباشته شدن حال بفروشید و درآمدزایی کنید یا برای تولید جوجه در دستگاه جوجه کشی بگذارید.

 

۶ . آبخوری

شترمرغ ها بسیار به آب نیاز دارند حتی به هنگام غذا هم آب می خورند پس باید به اندازه کافی آب در دسترس شان باشد.

 

۷ . نیروی کارگر

بهتر است برای نظافت زیر پای جوحه ها و غذا دادن به جوجه ها، مثلا جوجه ها در روز ۵ بار و بالغ ها نیز در روز ۲ بار به صورت صبح و عصر به سرکشی و غذا نیاز دارندپس توصیه ما این است برای مدیریت یک مزرعه و سالن نیروی انسانی در دسترس تان باشد.

 

۸ . مجوز راه اندازی سالن

برای تهیه مجوز می توانید به جهاد کشاورزی مراجعه کنید در آنجا شاید شرایط برای اعطای تسهیلات وام نیز در اختیار شما قرار دهند.

 

نتیجه گیری و کلام آخر

توصیه کارشناسان تیم ما بر این است که با یک طرح توجیحی و شناخت و آگاهی کامل شروع به راه اندازی مزرعه و سالن پرورش شتر مرغ داشته باشید و هم چنین به علت عدم تجربه کافی با تعداد کم شروع و به درآمد برسید و سپس اگر متوجه این شدید که می توانید در این حرفه موفق شوید ادامه دهید و تعداد را افزایش دهید مثلا با گله مولدها و پرورش مجددا کسب درآمد کنید و در آخر با توجه به مورد انتخابی شما برای پرورش، مساحت زمین، تغذیه، نیروی کارگر، فنس و دیوار را طراحی و امکانات اولیه را تهیه و در این صنعت بزرگ قدم بردارید.