همانطور که می دانید جوجه کشی از هر تخم پرنده ای نیاز به کنترل چند عامل اصلی در جوجه کشی دارد که عبارت اند از:

  • دما
  • رطوبت
  • اکسیژن
  • تهویه مناسب
  • گردش تخم ها

دستگاه های جوجه کشی شترمرغ باید این چند مورد را با کمترین درصد خطا کنترل نمایند.

دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی شترمرغ

دما دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی از تخم شترمرغ باید در دوران ستر ۳۶/۳ و در دوران هچر نیز ۳۶/۶ باشد تا بهترین بازدهی و نتیجه را داشته باشیم.

حساسیت و درصد خطای کم یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باید ماشین جوجه کشی شترمرغ داشته باشند چرا که حتی ۰/۵ تا ۱ درجه اختلاف دما سبب کاهش راندمان تا ۵۰% می گردد.

جدول زیر دما و رطوبت جوجه کشی از انواع تخم را نمایش می دهد که با دقت در آن به این نکته پی می بریم که اختلاف دما و رطوبت در جوجه کشی از شترمرغ و سایر پرندگان بسیار فاحش می باشد.

همین امر یکی از دلایل مهم و حیاتی استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ می باشد.

جدول دما و رطوبت جوجه کشی شترمرغ

اکسیژن در دستگاه جوجه کشی شترمرغ

از دیگر موارد مهمی که باید در دستگاه جوجه کشی صنعتی رعایت شود مسئله اکسیژن رسانی و گردش هوای داخل دستگاه می باشد.

همانطور که می دانید شترمرغ جثه بسیار بزرگی دارد و نسبت به سایر پرندگان نیز اکسیژن بیشتری مصرف می کند. این میزان مصرف به خصوص در هفته آخر جوجه کشی یعنی دوران هچر بسیار افزایش می یابد که دلیل آن تشکیل شدن کامل جوجه و نیاز آن به اکسیژن است.

بنا به گفته کارشناسان این حوزه حداقل ۵۰ لیتر در ساعت برای هر تخم اکسیژن مورد نیاز است که توسط فن های قدرتمند تامین می گردد.

به عنوان مثال در دستگاه جوجه کشی شترمرغ نیک هنگام از فن های سانتری فیوژی برای انجام تهویه هوا و اکسیژن رسانی استفاده شده است که علاوه بر داشتن عمر طولانی کارایی بسیار خوبی نیز دارند.

گردش تخم ها در دستگاه جوجه کشی

گردش تخم نیز به نوبه خود در میزان بازدهی و راندمان دستگاه تاثیر گذار می باشد. زاویه مناسب سبب تغذیه خوب نطفه، اکسیژن رسانی خوب به همه قسمت های تخم و یکسان بودن دمای تمام نقاط تخم می گردد.

اغلب شرکت های تولیدکننده دستگاه جوجه کشی زاویه بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه را برای چرخش راک های دستگاه ها در نظر می گیرند که این زاویه هر چه بیشتر باشد می تواند در بازدهی و جوجه آوری کمک شایانی کند.

نکات خرید دستگاه جوجه کشی شترمرغ

در حال حاضر در کشور ما چندین تولیدکننده ماشین جوجه کشی شترمرغ فعالیت می کند که برخی از آن ها به صورت تخصصی دستگاه های صنعتی و با ظرفیت بالا مخصوص شترمرغ تولید می کنند و برخی دستگاه هایی هم برای شترمرغ و هم برای سایر تخم ها تولید می کنند.

در این بین یکی از دغدغه های مشتریان نحوه و خرید و انتخاب دستگاه مناسب از بین ماشین آلات جوجه کشی شترمرغ است که در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم تا بتوانید محصول خوب و با کیفیت خریداری نمایید.

در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که تمامی موارد بحث شده در بالا اعم از دما، رطوبت، اکسیژن و غیره همگی آن ها می توانند از نکاتی باشند که هنگام خرید باید به آن ها توجه نمایید.

با توجه به تجربه ای که در فروش انواع دستگاه های جوجه کشی شترمرغ کسب کرده ایم به این نتیجه رسیدیم که بهترین راهکار برای خرید دستگاه جوجه کشی مورد نظر، مشورت و مصاحبه با یکی از مصرف کنندگان یعنی مشتریان دستگاهی که قصد خرید آن را داریم است.

 

مصرف کننده دستگاه بهتر از هر کسی می تواند توصیه هایی در رابطه با خوب یا بد بودن دستگاه ارائه نماید چرا که به صورت مستقیم با دستگاه در ارتباط بوده و یا قلق و ویژگی های آشنایی کامل دارد.

استفاده از تجربیات و توصیه ها افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت می کنند و همچنین کارشناس فنی حوزه جوجه کشی شترمرغ نیز می توانند شما را در انتخاب دستگاه مناسب راهنمایی نمایند.